2012. szeptember 12., szerda

Tátra Nemzeti Park, Dolina Chochołowska, SzG3

Most végre belecsapunk abba, amiért a lengyel Tátrába jöttünk (2011)! Ezek a Tátrába benyúló völgyek, amelyekről immár kijelenthetem, hogy sokkal korábban meg kellett volna csinálni ezeket a túrákat. De végül is összejött a dolog, nem kell mindig az Alpokba menni (nem kell, de nagyon jó az is). Egymás után Ny-ról K-felé mutatom be azokat a völgyeket, amelyeket bejártunk. Az 1. a Dolina Chochołowska volt. Itt már megfigyelhetjük, hogy a Tátra Nemzeti Park területére gépkocsival nem lehet behajtani, de mindenhol megfelelő méretű parkoló áll a rendelkezésre. Minden völgyhöz, így ehhez is direkt autóbusz járat van Zakopánéból, így aki nem gépkocsival jött, az is eljuthat ebbe a völgybe, ill. az összes többibe. A parkolás ára 20 PLZ (2011). Még meg kell említenem, hogy a Tátrába minden völgynél 4 PLZ/fő a belépő (2011), cserébe egy makulátlanul tiszta Tátrát kapunk, az út mellett mindenhol WC konténerekkel (mozgáskorlátozottak is), amik nincsenek szétverve, össze graffitizve vagy ellopva. Innen vagy gyalog folytatjuk az utunkat vagy kerékpárral (bérelhető, ára a hossztól függ), vagy pótkocsis mikrobusszal (5 PLZ/2011). Mi a mikrobuszt választottuk, hogy a kevésbé szép részeken gyorsabban átjuthassunk, de a lengyelek 95 %-a már innen gyalog megy tovább. A mikrobusszal eljuthatunk a régi parkolóig és innen már gyalog kell folytatni az utat. Ez persze nem gond, pont ezért jöttünk ide. Maga a völgy onnan kapta a nevét, hogy a chochołowi pásztoroknak legelői ebben a völgyben voltak. A patak mellett haladva először balra teszünk egy kitérőt, itt található a bővizű Siwa Woda forrás (ami egy tó), majd elérjük az első sziklakaput, itt helyezték el az 1846-os krakkói felkelés idején a császári csapatok ellen fegyvert fogó chochołowiak emléktábláját. Jó egy órás gyaloglás után a Tátra egyik legszebb havasi legelőjére, a Polana Chochołowska-hoz jutunk el. Itt több felhagyott pásztorkunyhó és egy szép fa kápolna található. Az útról jobbra lekanyarodva és átvágva a mezőn jutunk el a kápolnáig, ott balra kanyarodva pedig egy jó turistaházhoz jutunk el. Az árak itt is nagyon kedvezőek, 10-12 PLZ-ért már jó egytál ételekhez lehet jutni, frissensültek 25-26 PLZ. Aki akar, az mehet tovább is, mi visszafordultunk innen. A havasi legelőn lefelé menve jól szembetűnnek a völgyet szegélyező hegyek, sziklák. Visszafelé menet is megcsodálhatjuk az utat szegélyező szép havasi virágokat, ill. egyes helyeken a sziklából fakadó bővizű forrásokat. Ha elérjük a busz végállomását, igazi választás elé kerülünk. Vagy lemegyünk a busszal, vagy bérelünk kerékpárt (első osztályú stabil túragépek). Miután az ára ugyanannyi (5 PLZ/2011), így ez tényleges választás és nem az ár határoz (vagy lemegyünk gyalog). Természetesen a kerékpárt választottuk és igen jól választottunk. Az út kényelmes, lassan le lehet csorogni és nézni a szép fenyőerdőt, a patakot, a réteket, persze vigyázva a gyalogosokra. Igen sokan tettek így, a lejutott kerékpárokat hosszú utánfutókkal hozzák vissza. Azt remélem nem kell ecsetelni, hogy milyen kellemes volt a kerékpárral lecsorogni a gyönyörű fenyőkkel szegélyezett úton.

A beszámoló Fotóalbuma ITT található!

Dolina Chochołowska

Vissza a főoldalra (katalógus)

Dolina Chochołowska - PTTK túristaház

Összefoglalóbb jellegű beszámolók Lengyelországról:
   - a lengyel Tátra
   - Krakkó és környéke

Vissza a főoldalra (katalógus)